آموزش طراحی با نوید باقرپور- عناصر و نیروهای بصری: نویسندگان و شعرا، برای ابراز فکر و اندیشههای خویش از «کلمات» بهره میگیرند، موسیقی دانها، صداهای گوناگون را، دست مایه آفرینش آثار موسیقی خود قرار میدهند، و هنرمندان هنرهای تجسمی، اعم از نقاش، مجسمه ساز، معمار، گرافیست، طراح و غیره، در بیان آرمانهای فکری، عواطف و احساسات خویش، از فرم، خط، حجم، فضا، بافت، نور، رنگ و غیره استفاده میکنند. به عنوان مثال، تنه یک درخت کاج، از لحاظ «فرم» یک حجم استوانهای شکل است، که این حجم در «فضا» قرار گرفته و آنرا اشغال کرده است. جنسیت و بافت تنه درخت کاج، زبر و خشن است و موجودیت آن، تنها با وجود «نور» قابل رویت است و در مواقع مختلف «رنگ» آن تغییر میکند.
کلیه این عناصر و بسیاری از نیروهای بصری دیگر موجود در طبیعت، الفبای هنرهای تجسمی و عوامل بنیادی در آفرینش آثار هنرهای بصری، به شمار میآیند و هنرمندان با توجه و نگرش ویژه به این عناصر و درک روابط موجود بین آنها و با بهره گیری از ویژگیهای ذهنی و احساسی خویش در رابطه با جهان پیرامون خود، به آفرینش آثار هنری میپردازند، و در این جریان، هنرهای تجسمی با بهرهوری از عناصر بصری، قادر است همچون هنر موسیقی، دریافتها و تجربیات هنرمند را، که هرگاه قابل ترجمه به وسیله کلمات نیستند، به بیننده القاء نماید.
قبل از پرداختن به تعریف و تشریح عناصر نیروهای بصری، توضیحاتی کلی در مورد عملکردهای ابزار و وسائل و مواد مصالح کار، که به وجود آورنده عناصر بصری در هر اثر تجسمی هستند، ضروری به نظر میرسد. ساختار یک اثر هنری، بر علائم و لکه های قابل رویت استوار است. این علائم و لکهها، توسط ابزار و وسائل «اثرگذار»، بر روی سطحها و جنسیتهای «اثرپذیر» به وجود میآیند. وسائل اثرگذار عبارتند از: قلمها، مدادها، پاستلها، قلمموها، رنگهای مختلف و امثال آنها. وسائل اثرپذیر عبارتند از: کاغذهای مختلف، مقوا، بوم نقاشی، تخته، شیشه و نظایر اینها. باید در نظر داشت، که برای آفرینش هر اثر هنری، هنرمند باید قبلاً شناخت و آگاهی کامل به چگونگی عملکرد وسائل و ابزار «اثرگذار» و نیز مواد و ماتریالهای «اثرپذیر» را داشته باشد، تا بتواند برای بیان مفاهیمی ویژه، ابزار و مواد و مصالح ویژه و هم آهنگ با آنها را، مورد استفاده قرار دهد.
هر یک از ابزار و وسائل کار طراحی، برای نوع به خصوصی از طراحی مناسب است. مثلاً طراحی از یک گیاه ظریف با شاخههای باریک، باید از مدادی نرم و نازک و با قلمی نازک با مرکب، بر روی کاغذی نرم و بدون بافت زبر، استفاده شود، حال اگر چنانچه از ابزاری نامناسب مانند، پاستل و با قلم پین استفاده گردد، هرگز ظرافت و حساسیتی که در شاخ و برگ گیاه مورد نظر وجود دارد، در طراحی بیان نخواهد شد.
در استفاده از ابزار و وسائل کار، نکات مهمی وجود دارد، که آگاهی هنرجو و هنرمند از همه آنها از ضرورتهای انکارناپذیر است. برخی از این نکات به شرح زیر است:
موارد ذکر شده کلیاتی هستند که توجه به آنها از ضروریات است، اما در صورتی که، هنرجو، تمرینات و تجربیات خود را گستردهتر نماید، به این امکانات بیشمار و نامحدودی دست خواهد یافت، و این امر بستگی به مقدار تجربه و تمرین او دارد.
در پایان می خواستم به چند نکته اشاره کنم : ما به هر یک از مبتدیان و دوست داران هنرهای تجسمی توصیه می کنیم به تنهایی کار نکنند ، بلکه بکوشند گروهی را تشکیل دهند و مکان مناسبی را پیدا کنند و به لوازم مناسب و ادبیات مناسب از لحاظ تئوری و عملی برای طراحی دست یابند. ارتباط داشتن با نزدیک ترین مدرسه نقاشی،ثبت نام در آن ،یا مشاوره ضروریست.
در این شرایط از طریق کار منظم و مرتب می توان به سواد حرفه ای طراحی دست یافت.